Rydd bort rotet i gangen og på vaskerommet
Yttergangen er det første som møter deg og gjestene dine når døra åpnes. Mange har i tillegg vaskerom i nærheten, eventuelt en bod eller skap. De aller fleste av oss ønsker å kunne slå ytterdøren på vidt gap når det ringer på. Vi vil invitere gjester og loddselgere inn i en ryddig gang, uten å unnskylde oss for rotet. Enten du har en bitteliten gang, eller en stor gang med massevis av garderobeplass, er det mulig å gjøre inngangspartiet til et rom du er stolt over.
Sone 1 skal vi jobbe med fra den 1. i måneden til første søndag. Noen måneder kan det bli veldig kort tid, andre måneder kan det bli mange dager. I løpet av et helt år får du likevel fokusert mye på denne sonen.
Ettersom vi skal jobbe med både yttergang og vaskerom, må du tilpasse deg ditt hjem. Har du ikke vaskerom, men har vaskemaskin på badet, kan du velge deg et annet rom. Du kan imidlertid gjør oppgavene som er vaskeromsrelatert, når de passer inn for deg. Når vi snakker om yttergang, kan du utvide begrepet til også å gjelde walk in closet og større ganger som eventuelt ligger rett innenfor gangen. Bor du i leilighet uten yttergang eller gang, kan du fokusere på det stedet du oppbevarer uteklær og sko.
Din oppgave hver dag når vi er i sone 1:
Du skal bruke 15 minutter til å rydde. Sett stoppeklokken på 15 minutter og rydd, kast, gi bort. Du skal ikke bruke 15 minutter på hvert av rommene hver dag. Men du skal bruke 15 minutter hver dag på ett av rommene i denne sonen.Dette er viktig for motivasjonen. Du kan imidlertid velge om du vil være i samme rommet hele perioden eller om du vil ta annenhver dag i de forskjellige rommene.
Forberedelse til 15 minutter med rydding av gang:
Før du går i gang er det smart å ha en liten plan på hva du vil rydde. Det gjør det hele mer effektivt. Start med planleggingen når du åpner ytterdøren på tur inn. Ta et eller flere bilder av gangen din. Hva er det første du legger merke til som kanskje irriterer deg? Er det noe du ofte tenker på at du skulle ha fått gjort eller kvittet deg med? Hvordan ønsker du at gangen skal fungere og se ut når det er ryddig? Hvor funksjonelt er oppbevaringen av sko, yttertøy og småklær? Har du ting i gangen som ikke hører hjemme der og tar opp plass?
Ta bilder og gjør deg noen tanker om hva som er den aller største utfordringen i dette rommet. Ta gjerne en titt på bildene.
Når du er klar setter du stoppeklokken på 15 minutter og setter igang.
Forberedelse til 15 minutter med rydding av vaskerom:
Vaskerommet, husets arbeidsrom hvor skittent tøy blir rent igjen. Et rom du setter pris på eller et rom du helst vil unngå. Hvordan er ditt vaskerom? Er det noe som hindrer deg i å få gjort oppgavene dine på effektivt? Oppbevarer du ting på vaskerommet som ikke hører hjemme der? Har du et bedre sted til disse tingene, eller kan de kastes, gis bort? Start dine første 15 ryddeminutter med det som er den aller verste rotehaugen på vaskerommet. Enten det er en synlig haug på benken, en kurv på vaskemaskinen eller inni en skuff eller et skap.
Forslag til oppgaver:
- Finn fram en pose og gå på jakt etter alt som kan kastes. Kast, kast, kast i løpet av 15 minutter. Gå deretter ut med posen og kast den i søpla. Ferdig!
- Finn fram en pose eller eske og plukk fram tøy/klær som er for lite eller ikke i bruk lenger. Rydd det du rekker i løpet av 15 minutter. Stopp når det har gått 15 minutter. (Ikke hold på lenger enn 15 minutter da dette kan gå ut over andre oppgaver eller motivasjonen. jobb effektivt). Sett posene klar ved ytterdøren eller i bilen og ta de med neste gang du skal ut. Prioriter og få lagt posene i en innsamlingsbeholder feks. Fretex. Er det noe som skal arves av småsøsken eller andre, så vurder om det er helt og fint og aktuelt for videre bruk. Legg det for eksempel i en blank boks med lokk og skriv på innhold og hvem som skal ha det.
Flere oppgaver i nyhetsbrevet:
Hver søndag samt den 1. i måneden sender jeg ut påminning om hvilken sone vi er i. I tillegg får du 2-3 praktiske ryddetips i den sonen vi jobber i. I eventskalenderen som du kan finne her, holder du oversikt over sonene, samt praktiske artikler.
Ukentlige blogginnlegg:
Ryddetips, organisering, planlegging og oppbevaringstips får du i ukentlige blogginnlegg.
Den 1. i hver måned, samt hver mandag, vil du finne egne blogginnlegg tilpasset den sonen vi jobber i.
Fokus:
Ikke la deg friste til å hoppe utenfor sonene når du skal jobbe med 15 minuttersoppgavene. Hold fokus på sonen vi jobber i denne uken. Vi skal innom alle rom i løpet av en måned. Fokus gir framgang som synes i hjemmet ditt og det holder deg motivert.
Er du ferdig å rydde?
Er du i mål? Alt ferdig ryddet, oversiktelig og organisert? Da kan du hoppe over til vaskeoppgavene.
Spørsmål eller kommentar:
Har du spørsmål er du velkommen til å legge igjen kommentar under dette innlegget eller sende det til meg via kontaktskjemaet.