Rydd bort rotet i sone 2 Kjøkken og matbod

Rydd bort rotet i kjøkken og matbod

Kjøkkenet er husets hjerte for mange. Her lages det mat og bakes. Har du plass til kjøkkenbord og stoler, så samles dere kanskje der til måltider, lekselesing og skravling. Men hvordan står det til med plassen, hygienen og trivselen? Jeg har definert kjøkkenet som ett av tre rom det er aller viktigst å holde det ryddig og rent på. Hvorfor? Først og fremst hygiene. Det er tross alt stedet for matlaging..... Trivsel og motivasjon. Det er viktig at vi trives når maten skal lages. Når vi jobber på et rent og ryddig kjøkken er det hyggelig å lage mat. Det kan inspirere oss til å lage sunne matretter, og ikke minst, ha det hyggelig under måltidene. En viktig verdi både for enslige og familier. 

Et kjøkken fylt med skitne kopper, hauger med aviser og reklame, matsmuler og grisete benker er ikke noe hyggelig syn. Hvis du stadig må lete etter ting fordi det forsvinner i mengden av alt annet, da er det heller ikke praktisk eller hyggelig å lage mat. 

Din oppgave hver dag når vi er i sone 2:

Du skal bruke 15 minutter til å rydde. Sett stoppeklokken på 15 minutter og rydd, kast, gi bort. Du skal ikke bruke 15 minutter på hvert av rommene hver dag. Men du skal bruke 15 minutter hver dag på ett av rommene i denne sonen. Dette er viktig for motivasjonen. Du kan imidlertid velge om du vil være i samme rommet hele perioden eller om du vil ta annenhver dag i de forskjellige rommene. 

Forberedelse til 15 minutter med rydding av kjøkken: 

Før du går i gang er det smart å ha en liten plan på hva du vil rydde. Det gjør det hele mer effektivt. Ta et bilde av kjøkkenet i ulike vinkler. Hva legger du umiddelbart merke til som irriterer deg? Er det noen steder det alltid samler seg rot? Har du en skuff, et skap eller et sted på benken hvor det lett flyter av ting som egentlig ikke hører hjemme på kjøkkenet? Hva er hovedfunksjonen med kjøkkenet ditt? Lager du mye mat der du trenger god plass, eller er det samling rundt kjøkkenbordet med aktiviteter og kos. Tenk på hva du vil bruke kjøkkenet ditt til. Start med å kvitte deg med og rydde unna det som hindrer deg i å bruke kjøkkenet slik du vil. 

For meg som opp gjennom årene har jobbet etter Flylady metoden, så har kjøkkenvasken og kjøkkenbenken vært prioritet 1. Hver kveld er kjøkkenvasken ren og benkene ryddet for skitne kopper. Det er fantastisk og starte en ny dag på et ryddig kjøkken. 

Når du er klar setter du stoppeklokken på 15 minutter og setter igang. 

Forberedelse til 15 minutter med rydding av matbod: 

Matbod, matkjeller, kjølerom eller spiskammers. Har du et ekstra rom i huset hvor du oppbevarer mat og kjøkkenutstyr. I så fall hører det inn under sone 2. Gjør som på kjøkkenet. Skaff deg et overblikk slik at du kommer i gang med ryddingen på et sted som er viktig for deg å få orden på. Kanskje har du bokser og krukker som står på gulvet i påvente av å rydde og få plass i en hylle. Da starter du med hyllene og rydder plass, gir bort eller kaster det du ikke har bruk for. Slik fortsetter du 15 minutter hver gang du har fokus på denne sonen. 

Forslag til oppgaver:

  • Finn fram en pose og gå på jakt etter alt som kan kastes. Kast, kast, kast i løpet av 15 minutter. Gå deretter ut med posen og kast den i søpla. Husk søppelsortering, plast, metall, glass, papir. Ferdig! 
  • Finn fram en pose eller eske og plukk fram alt som ikke hører til på kjøkkenet eller matboden. Ta først det synlige, så skuffer og skap. Rydd det du rekker i løpet av 15 minutter. Stopp når det har gått 15 minutter. (Ikke hold på lenger enn 15 minutter da dette kan gå ut over andre oppgaver eller motivasjonen. jobb effektivt). Nå skal du ta en kjapp runde og legge tingene på plass der de hører hjemme. Har du ikke noe sted til dem? Kast eller gi bort. 

Flere oppgaver i eventskalenderen: 

Hver uke legger jeg ut praktiske oppgaver i eventskalenderen som du kan finne her. Du kan også laste ned gratiskalenderen med oversikt over soner og 1-2 ukentlige oppgaver. 

Ønsker du daglige oppgaver vil det være mulig å melde seg på dette i løpet av januar 2019. 

Ukentlige blogginnlegg: 

Ryddetips, organisering, planlegging og oppbevaringstips får du i ukentlige blogginnlegg.

Den 1. i hver måned, samt hver mandag, vil du finne egne blogginnlegg tilpasset den sonen vi jobber i. 

Fokus:

Ikke la deg friste til å hoppe utenfor sonene når du skal jobbe med 15 minuttersoppgavene. Hold fokus på sonen vi jobber i denne uken. Vi skal innom alle rom i løpet av en måned. Fokus gir framgang som synes i hjemmet ditt og det holder deg motivert. 

Er du ferdig å rydde?

Er du i mål? Alt ferdig ryddet, oversiktelig og organisert? Da kan du hoppe over til vaskeoppgavene. 

Spørsmål eller kommentar:

Har du spørsmål er du velkommen til å legge igjen kommentar under dette innlegget eller sende det til meg via kontaktskjemaet. 

Her finner du de andre sonene vi jobber i

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Praktiske ryddetips og inspirasjon til et ryddig hjem 

Meld deg på nyhetsbrevet vårt og få de beste tipsene direkte i innboksen 

By signing up you agree to our terms