januar 13

Slik kommer du i gang

Slik kommer du i gang med en ryddig hverdag

Min hemmelighet til et ryddig hjem er faste rutiner og systemer. Når jeg vet hvor tingene hører hjemme, da er det enklere å sette de på plass, enn om man står og ser seg rundt etter en ledig plass. Det tar også kortere tid, og du slipper å flytte rundt på ting det egentlig ikke er plass til. 

Men hvor starter du når kaoset råder og du ikke helt vet hvilken ende du skal ta fatt på? Rydd bort rotets tips er at du setter deg et mål og deretter leggen en plan for hvordan du vil nå målet. 


Start med drømmen din 

Alle har vi en drøm om hvordan hjemmet vårt skal være eller se ut. Kanskje drømmer du om noe nytt og større, eller mindre og lettstelt. Uansett hva din drøm er så må du ta utgangspunkt i det du har i dag. (Dersom du ikke er på flyttefot i nærmeste framtid)

Ta med deg mobilen eller et kamera og gå en sakte runde rundt i hjemmet ditt. Still deg i døråpningen til hvert rom og få et overblikk over rommet og innholdet. Stå der en liten stund og la tankene om rommet strømme på. Hvilke følelser kjenner du på? Blir du glad, trist, oppgitt, sint eller får du en god følelse. Hva liker du med rommet? Hva er du fornøyd med og hva liker du ikke? 

Ta bilder av rommet fra ulike kanter slik at du får en god oversikt. Og så, helt til slutt, hvilken drøm har du for dette rommet? 

Det kan hjelpe å notere ned noen av tankene dine underveis. Skriv ned stikkord som rotete bokhylle, ufyselig farge på gardinene, elsker fargene og mønsteret på putene, er stolt over de friske og fine plantene, undrer meg over alle ukebladene jeg har samlet på, når brukte jeg den kokeboken sist osv. 

Sett et ryddemål

Nå har du blitt mer kjent med hjemmet ditt, rommene dine og hva du liker og ikke liker med de ulike rommene. Det er på tide å sette et ryddemål. 

Det er alltid en årsak til at du kjenner på ønsket om å få det ryddig rundt deg. Hva er din årsak? Hvorfor ønsker du å gjøre det ryddigere rundt deg? Er det kaos rundt deg, samler du på alt mulig, bruker du mye penger på ting du ikke har bruk for, stresser rotet deg, skjemmes du over rotet, blir du sliten av rotet eller er det en helt annen årsak? 

Når du har tenkt gjennom dette og kommet fram til en eller flere årsaker, skal du ta fram drømmen din, bildene av rommene dine og notatene du har gjort. 

Hvilke av rommene dine eller områder i hjemmet ditt er den største årsaken til at du vil rydde? Hvilke områder i hjemmet ditt gjør deg mest frustrert? 

Når du har avklart dette vet du hva ryddemålet ditt er. 


Prioriter og lag en plan

Jo større del av hjemmet ditt som er årsaken til at du ønsker å rydde rundt deg, jo viktigere er det å prioritere hvor du skal starte og lage en ryddeplan. Grunnen til det er at du skal klare å gjennomføre ryddedrømmen din uten å gå lei, eller bli utslitt. Dessuten, jo mer rot, jo mer tid tar det å rydde. 

Det finnes ulike ryddemetoder. Her hos Rydd bort rotet rydder vi i soner, litt hver dag. Vi tar for oss grunnryddingen og hverdagsryddingen, samt at vi jobber med månedlige rutiner og vaner. I 2019 starter vi i tillegg med ryddeutfordringer for å rydde mer på kortere tid. ​

Jeg vil anbefale alle å starte med sonerydding. Da er du i gang, og ved å følge sonene vi rydder i hos Rydd bort rotet, blir du veiledet uke for uke slik at du alltid vet hvor du skal rydde. 

Hvordan prioritere

Dersom hele huset er rotete kan det være vanskelig å prioritere hvor du skal starte. Dersom du ikke umiddelbart ser selv hva som er viktigst å få gjort noe med, vil jeg anbefale følgende liste: 

1. Start med klærne. Disse er ofte kilden til veldig mye rot og støv. De er også kilden til bortkastet tid på leting etter spesielle plagg eller noe å ha på seg på morgenkvisten. Du vil merke stor forskjell i hjemmet ditt når du har fått kontroll og oversikt over klærne. 

2. Yttergangen. Dette er rommet som hilser deg og gjestene velkommen. Det er første inntrykket av hjemmet ditt, men også det siste som ses når du selv og gjestene forlater huset. Et ryddig inngangsparti gir energi og du sparer tid når nøkler, vesker, luer og jakker har sine faste plasser. Det er også et overkommelig rom å starte ryddeprossen med. 

3. Hovedsoverommet. Et ryddig soverom gir en god natts søvn. Det er viktig for å samle energi til å takle hverdagen. Ikke la soverommet ditt være en bod eller lager for alt du ikke finner plass til andre steder i hjemmet ditt. Trolig har du allerede kommet langt i ryddingen dersom du har prioritert å starte med rydding av klær. 

4. Kjøkkenet. Stedet hvor mye skjer i mange familier. Et ryddig kjøkken gir ro og glede. Interessen for å bake og lage mat øker for mange når kjøkkenet er rent og ryddig og tingene det er fylt med har en funksjon. Mange opplever også at familien trekker tilbake til kjøkkenet, sitter lenger ved måltidene og koser seg mer når det er ryddig og rent. 

5. Badet. Dette rommet har ulike roller avhengig av hvor mange du har av dem og hvor stor plass du har. For noen er det kombinert bad og vaskerom, for andre er det kombinert bad og oppbevaring av klær, for andre igjen er badet et bad. Hovedformålet med badet er uansett å gjøre deg klar for en ny dag, gjøre deg ren etter en lang dag, trening osv. Badet skal gi deg ny energi og en god start på dagen. Derfor er det så viktig at det er godt å være her. 

Dette er Rydd bort rotets prioriterte oppstartsliste i hjem hvor det generelt er mye rot. Hos deg kan det være en bod eller et barnerom, kontor eller stuen som bør være hovedprioritet. 

Hvordan planlegge

Nå har du tatt en tur gjennom hjemmet ditt, du har fått en oversikt, og du har har drømt om hvordan du ønsker at hjemmet ditt skal se ut. Du har et mål og du har prioritert hvor du skal starte. 

Det aller viktigste er å komme i gang. Om du har litt tid med en gang, så start. 

Deretter er det på tide å ta i bruk kalenderen din. Det er den som gir deg oversikt over hvor mye tid du har til å rydde. Legg inn tiden du bruker på jobb, inkludert reisen til og fra. Legg inn møter du har utenfor jobb, aktiviteter du skal på, treningstider osv. Alt av faste avtaler og oppgaver bør legges inn i kalenderen, deretter har du en oversikt over hvor mye tid du har til rådighet for å rydde. 

Nå kan du legge inn faste tider hver dag til rydding. La oss si at du legger inn 15 minutter hver dag til sonerydding i sonen vi er i.  Det hjelper deg i gang og hjelper deg til å holde det ryddig.

Deretter legger du inn alt fra 15 minutter og opp til så lenge som mulig for å rydde ekstra i rommene og stedene du har satt opp som prioritet. 

Når dette er gjort kan du evt. bruke tiden som gjenstår til hyggelige aktiviteter som du liker å holde på med. 

Synes du dette er vanskelig, da vil jeg anbefale deg å bli med på vår gratis ryddeutfordring som starter i februar.

Målet er å rydde et roterom, du prioriterer selv hvilket rom som skal ryddes, men du får litt ekstra hjelp til å velge. Deretter legger vi en plan for hvor lang tid det vil ta. Du får konkrete tips om hvordan du skal forholde deg til tingene som skal ryddes, kastes eller gis bort. Du får også noen generelle oppbevaring/organiseringstips som kan være nyttig å ta med seg. 


Praktisk rydding

Du har et mål, en drøm og du har til og med satt av tid til å rydde. Du er superklar til å komme i gang, men hvor starter du egentlig? 

Rydd bort rotet jobber etter tre grunnprinsipper når vi setter i gang med å rydde et rom, et område eller en kategori. 

1. Kast søppel 

2. Fjern alt som ikke hører hjemme i rommet, området eller i den kategorien du rydder i. 

3. Selg eller gi bort

I dette blogginnlegget kan du lese mer om hva rot er og hvordan du kan definere eller lære om dine egne ting er til nytte eller rot. 

Vi som jobber med rydding snakker ofte om at hver ting må ha sin faste plass. Men hvordan skal ting på for eksempel kjøkkenet finne sin plass når skapene er fulle? 

Dette handler om å starte i riktig ende. Ved å jobbe seg gjennom de tre grunnprinsippene for rydding, vil du til slutt ha plass til tingene du skal beholde. De vil få sin faste plass. 

Om du har et rom fylt med overfylte skap og hyller, og esker med ulikt innhold stablet på gulvet, hvor vil du starte da? 

Det smarteste er å starte med å kaste søppel som er synlig. Du må ha plass til å kunne bevege deg rundt i rommet og nå fram til skap og hyller. Deretter begynner du med skapene og hyllene dersom disse skal beholdes. Sorter tingene som skal beholdes, selges, gis bort og kastes, slik at du har oppbevaringsplass til tingene du skal beholde. 

Meld deg gjerne på nyhetsbrevet vårt slik at du hver søndag får en påminning om hvor vi skal rydde samt noen ryddetips til sonen vi jobber i. Den 1. i hver måned får du i tillegg informasjon om månedens vane og rutine som skal hjelpe deg å komme igang med rydding og holde det ryddig. 


Tags


You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Get in touch

Name*
Email*
Message
0 of 350