Menyplanlegging – månedens tema i juni

Menyplanlegging - månedens tema i juni

Det finnes mange fordeler med å planlegge hele ukemenyen i forkant. Men den beste av alle... Du vet alltid hva du skal ha til middag. Du vet det, fordi du har planlagt det. 

Menyplanlegging er månedens tema i juni. Om du stusser på hvorfor dette temaet er så viktig på en ryddeblogg at det får en hel måned dedikert for seg selv, da må du lese videre. 

Ved å planlegge ukemenyen sparer du tid. I stedet for å svirre rundt i butikken på leting etter noe nytt til middag, kan du målrettet handle inn det du trenger og forlate butikken. I stedet for å stikke innom butikken støtt og stadig, kan du nå redusere antall turer på butikken. I stedet for å bruke tid i løpet av dagen på å tenke ut en ny middagsrett, kan du nå bruke hodet til andre ting. 

Sett av tid en dag i uken for planlegging av meny og skriving av handleliste. Er du ny på dette kan det ta rundt en time første gang. Etter kort tid vil du oppdage at du ikke trenger mer enn ca. 15 minutter én gang i uken. Bruk juni til å teste ut menyplanlegging. Jeg er sikker på at du ser gode resultater i slutten av måneden. 

Ved å planlegge ukemenyen sparer du penger og miljøet. Når du vet hva du skal ha til middag skriver du handleliste med det du har behov for å kjøpe inn. Det er ikke lenger nødvendig å kjøpe inn i tilfelle... Når du planlegger ukemeny er det naturlig å sjekke kjøleskap og fryser for å se hva du kan bruke i løpet av uken. I stedet for å kjøpe inn mat du allerede har, vet du nå nøyaktig hva du må handle inn. Fordelen er at du kaster mindre mat. Bruker du bil til butikken, blir det færre turer når menyen er planlagt og du kan handle inn for flere dager. 

Ved å planlegge ukemenyen kan du og familien spise sunnere. Når du sulten svirrer rundt i butikken på leting etter noe til middag, er det lett å falle for fristelsen og velge enkle ferdigmatretter. Jeg har ikke noe imot ferdigmat av og til, men i lengden er det fint å kunne velge annerledes. Når du bruker tid i forkant av handleturen til å sette opp meny og skrive handleliste, er det enklere og sette sammen en meny som er både sunn og næringsrik. 

Ved å planlegge ukemenyen får du plutselig tid til å teste ut nye oppskrifter. Når du setter av tid til planleggingen, er det lettere å huske på en oppskrift du en gang hadde lyst til å prøve. Du kan lete oppskrifter i ro og mak, i stedet for å svirre halvstresset rundt i butikken og prøve å komme på noe spennende eller nytt. 

Tips til menyplanlegging

1. Sett av en eller to faste dager i uken hvor du planlegger hele menyen. Frokost, lunsj, middag, kvelds og evt. mellommåltider, snacks o frukt. 

2.Skriv handleliste med bakgrunn i det du har i kjøleskapet, fryseren, skuffer og matskap. Suppler med de ingrediensene du mangler. 

3. Skriv en liste over hele familiens middagsfavoritter. La de selv liste opp det de liker, mens du noterer. Plutselig sitter du med en lang liste av potensielle middagsretter. Rullér på disse slik at hvert familiemedlem får sin favoritt i løpet av en uke, to uker eller en måned. 

4. Bruk kokebøker, matblogger ol. til å lete opp nye og spennende matretter. Min favoritt er Trines matblogg. 

5. Sjekk familiens aktivitetskalender. Da har du oversikt over hvor mange som skal ha middag og hvor lang tid du har til rådighet på middagslagingen. Det kan også være smart å ta et mellommåltid før aktiviteter, og spise middag etterpå. 

6. Kjøp inn alle matvarene du trenger én eller to ganger i uken. Selv bruker jeg mandag til å handle inn for flere dager i uken. Fredag gjør vi en suppleringshandel til helga og med eventuelt lørdagsgodter.

Hvordan etablere menyplanlegging som vane

Jeg snakker ofte med småbarnsforeldre som stresser med mathandel og middagslaging. De vet de burde planlegge og skrive handleliste, men de rekker ikke over det. Dette blir en vond sirkel. For i sum bruker de langt mer tid i løpet av en uke på uplanlagte handleturer. 

Andre jeg snakker med har forsøkt menyplanlegging og vet hvor mange fordeler det er med dette. Likevel sklir det ut og de er tilbake i den samme uplanlagte hverdagen. 

Jeg har ikke noe fasitsvar på hvordan du skal klare å gjøre menyplanlegging til en vane. Men jeg vet at en god vane kan etableres om du vil det nok og om du fokuserer på at det er viktig for deg. Selv startet jeg med å lage meny på søndager, helt til jeg oppdaget at jeg ikke var motivert til å lage meny på søndagskvelder. Nå kan menyen for neste uke bli skrevet hvilken som helst dag uken i forveien, jeg har en alarm på mobilen med siste frist. Handlelisten fikser jeg søndag kveld eller mandag morgen, og hovedhandlingen foregår også på mandager. 

Månedens tema i mars er prioriteringer. Dette temaet kan være til god hjelp når du skal venne deg til en ny vane eller rutine. Les artikkelen og snapp opp noen tanker om hvordan du kan fikse dette. 

I nyhetsbrevet jeg sender ut hver søndag, samt den 1. i hver måned, får du alltid nyttige tips og tanker rundt månedens tema. I tillegg får du en innledning til neste ukes ryddesone og praktiske ryddetips. 

Her finner du flere "Månedens vane og rutine"

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.