Fysisk aktivitet – månedens tema i juli

Fysisk aktivitet - månedens tema i juli

Hvordan kan fysisk aktivitet - månedens tema i juli ha innvirkning på husarbeid og rydding? Det snakkes ofte om at husarbeid kan telles som fysisk aktivitet. Men hva når vi er alt for sliten og umotivert til å gjøre husarbeid? 

Da jeg åpnet Rydd bort rotet i november i fjor, kom jeg raskt i kontakt med en dame som alltid kjente seg utmattet og sliten etter jobb. Helene klarte ikke å finne energi til å rydde. Koppene etter middag ble gjerne stående igjen til langt på kveld, kanskje til og med til dagen etter. Klær ble vasket, men haugene med rene klær vokste seg alltid stor før hun tok et skippertak for å komme ajour. Hun småryddet en del, men følte alltid at kroppen hang etter. Hun drømte om hvordan et ryddig hus kanskje kunne gi henne mer energi. Men hun tenkte sjelden på at om hun hadde vært i bedre form, ville husarbeidet gå både raskere og enklere. Det var nemlig alltid langt mer fristende å synke ned i sofaen med strikketøyet eller en tv serie. Hun hadde jo behov for å slappe av. Fysisk aktivitet begrenset seg til en gåtur i løpet av helga. 

For å gjøre en lang historie kort som det heter, vi la en ryddeplan og  Helene begynte å gå turer. Hun startet med to ganger i uken, og nå er hun ute og går hver dag. Hun sendte meg en melding for ikke så lenge siden. Hun fortalte at ikke bare hadde hun fått ny energi, men hun klarte å følge ryddeplanen uten å bli sliten. I tillegg opplever hun at det er "å slappe av" når hun går en liten kveldstur. Dette sier noe om hvor viktig fysisk aktivitet er for energinivået vårt, også når det gjelder husarbeid. 

Hva skjer når du er i god form?

Når du er i god form bruker du mindre energi til å gjøre ulike aktiviteter sammenlignet med om du er i dårligere form. Du har mer overskudd til å gjøre flere ting i hverdagen.

Det blir ikke lenger et ork å rydde opp middagskoppene med en gang. Eller sette på vaskemaskina flere ganger i uka. Kanskje ser du også muligheten for å få brettet og lagt på plass klær hver dag. Det blir også enklere å gjøre oppgavene effektivt slik at du slipper å rydde hele tiden. 

Fysisk aktivitet har positivt effekt både på kropp men også på hjernen. Du har kanskje hørt om, eller erfart selv at ei treningsøkt kan jage tunge tanker avsted. Kroppen må bruke krefter på fysisk aktivitet, dette får hjernen til å "slappe av". Derfor gir det også mening at Helene føler hun slapper av når hun går tur. Hodet og tankene får nemlig fri fra slitsomme tanker, de blir tvunget over på tanker som holder kroppen i aktivitet. 

Når du er ute på treningstur eller gåtur alene, har du kanskje opplevd den gode følelsen når tankene får flyte fritt. Nye ideer dukker kanskje plutselig opp. Men det kan også skje at du finner løsningen på en utfordring du lenge har tenkt på. Selv hender det jeg går meg en tur når jeg skal planlegge noe. 

Har du lyst til å komme i bedre form, vil jeg anbefale deg å lese denne artikkelen hos Helse Norge.

Fysisk aktivitet - månedens tema i juli

Juli - en fin måned å komme igang med nye vaner  

Det er helt bevisst at jeg har valgt ut juli til å etablere gode vaner med fysisk aktivitet. Det er gjerne enklere å komme seg ut ettersom det ikke er glatt eller krever mange lag med klær. Dørstokkmilen blir ikke så lang dersom du likevel er ute i hagen eller andre steder utendørs. Har du i tillegg ferie ligger mulighetene i kø for å være mer fysisk aktiv. Men det hele handler om at du må ville det selv, du må sette av tid til det og du må prioritere det. 

Slik kan du komme i gang

Det er lett å tenke at fysisk aktivitet handler om å ta på seg joggesko og jogge 5 km. Eller sette seg på sykkelen og sykle et par timer med høy puls. Men fysisk aktivitet handler ikke nødvendigvis om å trene seg svett hver gang. Fysisk aktivitet handler om å bevege seg, kjenne at pulsen øker mer enn vanlig, bruke kroppen og bevege seg i stedet for å sitte på rumpa hele dagen. Du må selv finne ut hva som passer best for deg. Vi er jo alle svært ulike når det gjelder aktiviteter vi liker og hvilke aktiviteter kroppen vår kan takle. 

Ettersom jeg ikke har utdanningsbakgrunn innenfor helse og fysisk aktivitet, er det viktig for meg å understreke at det jeg deler av råd her, er basert på egen erfaring og sunn fornuft. Dette er altså ingen ekspertråd, men noen tips til hvordan du kan komme igang. 

  • Sett deg et mål. Hvor ofte vil du være fysisk aktiv i løpet av en dag eller uke? 

  • Hvilken fysisk aktivitet synes du virker gøy og er mulig for deg å gjennomføre?

  • Har du mulighet til å gå til og fra jobb? Hva er årsaken til at du ikke gjør det om du har mulighet? Vær helt ærlig. Er det andre som hindrer deg eller er det du selv? 

  • Har du hund? Alle hunder har behov for mer enn en luftetur om dagen. De liker å gå tur og de skal gå tur. Lag deg faste rutiner hver dag der du og hunden går tur. Vår hund, en Bichon Frisé får stort sett tre turer hver dag. En lang tur og to korte. Dette er fullt mulig å få til om man prioriterer det og setter av tid til det. 

  • Utfordre en venn eller en i familien til å være fysisk aktiv i feks. 30 minutter hver dag. Det kan være å gå til og fra jobb, eller butikken. Det kan være en ettermiddags eller kveldstur. Bruk fantasien og kom deg i bevegelse. 

  • Husk at barn og manglende barnevakt ikke er noen hindring for fysisk aktivitet. Ta med barn som sitter i vogn på trilletur. Større barn kan du leke sisten med i hagen eller en park. Spring rundt og forsøk å fange hverandre. Spring med ball, spill fotball, kast ball mens dere beveger dere rundt, ikke stå stille. Lek på stranden og i sjøen. Ikke sitt å se på barna mens de leker, bli med. 

Fysisk aktivitet - månedens tema i juli

Bruk ferien godt, øv deg på å leke med barna, eller gå en tur. Er du bortreist er det flott å oppleve nye steder til fots. Gå rundt i gatene og opplev stedet, reis deg fra solsenga og svøm et visst antall lengder i bassenget. Ta en morgentur langs stranda og vass i vannkanten for å få litt mer motstand. Finn på noe  som gjør at du setter igang en vane med å bevege deg hver dag, også i ferien. 

Det er lov å slappe av i godstolen etter jobb, men det er viktig å skille mellom hvor du er sliten. Er du sliten i hodet etter en lang og stillesittende dag på jobb, er fysisk aktivitet ofte bedre medisin enn å fortsette å sitte. Kroppen din vil takke deg for at du bruker den. Og du vil takke den for at energien og humøret øker i takt med bedre fysisk helse. 


Her finne du mer om månedens vaner og rutiner

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.