Kveldsrutiner reduserer stress – Tema i november

Kveldsrutiner reduserer stress 

Hvis du skal velge deg en eneste vane eller rutine som hjelper deg gjennom en hektisk hverdag, da er det kveldsrutiner. Alt du kan gjøre klart kvelden i forveien, er med på å gi deg en god start på neste dag. Jo mindre du trenger huske på og lete etter på morgenkvisten, jo enklere vil starten på dagen bli. Begynn allerede i dag og legg merke til forskjellen i morgen tidlig. Og husk, kveldsrutiner er ikke noe som skal gjøres 5 minutter før du legger deg. Du kan starte allerede på ettermiddagen og du bruker så mye tid som du har til rådighet. Etterhvert som du venner deg til de nye vanene dine, vil du merke at oppgavene  går raskt og effektivt. 

For å komme i gang med nye rutiner er det viktig å være tålmodig og ikke starte med for mange oppgaver på en gang. Du vil nedenfor få tips til 3 hovedområder, med flere oppgaver under hver. Min anbefaling er at du velger deg ut et punkt under hvert område til å begynne med.

Da jeg startet med mine kveldsrutiner hadde jeg tre fokuspunkt. Det var ryddig og ren kjøkkenbenk, legge ut klær til meg og ungene kvelden i forveien og se over morgendagens kalender. 

Du må selv velge kveldsrutiner som passer best for deg og din familie. Kanskje har du allerede noen rutiner på plass og da er det viktig å bygge videre på disse. 

1. Planlegg morgendagen

Den vanligste årsaken til stress er ikke nødvendigvis at vi har så mye å gjøre, men det at vi mangler oversikt over alt vi skal gjøre. En god start på dagen får du om har oversikt over alt du skal gjøre. Videre om du har en plan på hvordan du skal få gjort det du tenker å gjøre. 

  • Legg avtalene dine, treningstider til deg og familien, foreldremøter osv. inn i en felles kalender som henger tilgjengelig på veggen. Elektronisk kalender er et alternativ dersom det fungerer for hele familien. Bruk av kalender vil bli et eget månedens tema. Gjør det til en vane å se over morgendagens kalender kvelden i forveien. Da vet du hva du har å forholde deg til. På den måten unngår du å glemme avtaler, du kan forberede samkjøring, henting og bringing. Ja, du kan til og med planlegge å gå til og fra trening og møter i stedet for å kjøre bil. 
  • Planlegg morgendagens middag. Om du ikke har for vane å planlegge hele ukesmenyen på en gang, er kvelden et fint tidspunkt å planlegge middagen. Da kan du ta en titt i kjøleskapet/fryseren og se hva du har og hva som evt. må handles inn.
  • Legg ut klærne du skal ha på deg neste dag. Fordelen med dette er at du kan hoppe rett inn i klærne og komme igang med dagen. Gjør du dette kvelden i forveien har du mulighet til å sy i en knapp, stryke over en bluse eller skjørt, vaske klær eller forberede til vask. Oppdager du en flekk på en genser du tenkte å ha på deg, har du bedre tid til å velge noe annet. 
  • Gjør klar barnehagesekker, yttertøy, din egen veske eller sekk, legg fram nøkler og annet du skal huske å ta med deg til feks. søppelsortering, klesinnsamling, renseri, posthus ol.

2. Rydd i huset før du legger deg

Ingenting er så godt som å våkne til et hus som ikke flyter av leker, skitne kopper og en full oppvaskmaskin. Gjør det derfor til en vane at du tar en runde i huset før du legger deg. Det er selvfølgelig ikke hver kveld du kan sette av mye tid til rydding. Velg deg ut de oppgavene som er viktigst for å få det ryddig hjemme hos deg. Her er noen tips til oppgaver som vil gi deg en god start på en ny dag.

  • Du kan starte allerede etter middagen eller når de minste ungene er i seng, hvis du har små barn. Samle sammen leker, tøm oppvaskmaskinen og sett inn skitne kopper, vask kasseroller og annet etter middagen. Kast reklame og aviser. Sett igang oppvaskmaskinen dersom den er full og det ikke er for sent på kvelden. 
  • Heng opp tøy som ligger i vaskemaskinen og brett sammen tørt tøy. Gjør klar en ny maskin som kan startes med en gang du kommer hjem fra jobb dagen etter. Husk brannfaren og ikke la vaskemaskin og tørketrommel på om natten når dere sover. 
  • Rydd sammen ting som ligger og flyter på steder de ikke hører hjemme og kast søppel.

3. Bruk litt tid på deg selv

Vi vet hvor viktig det er med en god natts søvn. Derfor er det også viktig å forberede oss så godt som mulig på dette. Luft ut på soverommet, gjør klart med en god bok og et glass vann på nattbordet om du bruker det. 

Vi trenger alle litt tid hver kveld for å roe litt ned før vi legger oss. Selv sier jeg ofte at jeg må slappe av litt før jeg kan legge meg, dersom det har vært en hektisk dag. Noen minutter helt for seg selv med en god bok eller noe du liker å holde på med kan være alt som skal til for å få en god natts søvn. Det handler rett og slett om å komme i hvilemodus og forberede kroppen på at den skal sove. 

  • Hender det at du tenker mye på morgendagen og alt som skal gjøres etter at du har lagt deg? Da kan det være smart å lage en liste eller skriver dette ned før du legger deg. For noen hjelper det å ha en penn og papir liggende på nattbordet og skrive ned noen av tankene. Da vet de at det ikke blir glemt og søvnen kommer lettere. 
  • Sliter du med å få sove og mobilen er det siste du legger fra deg? Da kan det være smart å lytte til ekspertene som sier at du bør lese en bok på sengen i stedet for å bruke mobilen. En ting er skjermlyset, en annen ting er alle inntrykkene vi får fra mobilen. Hjernen vil fortsette å arbeide med inntrykkene av det vi har lest eller sett på og det blir vanskeligere å få sove. 
  • Mange slapper av med å se en film på kvelden eller setter av litt tid til en hobby som strikking, lesing, scrapping eller noe annet. Finn noe som gjør at du roer ned og slapper av. Selv om du har mye å gjøre på jobb, er det alltid lurt å legge en annen oppgave mellom jobbrelaterte oppgaver og sengetid. 
  • Det kan være godt å bruke litt tid på eget velvære med rensing av hud, ansiktsmaske, kveldstur og annet som er godt for helsen. Finn noe som passer for deg og som du har lyst til å sette av tid til.
  • Lag deg en takknemligbok og skriv ned alt som har gjort deg glad i dag. Ingenting er bedre enn å kunne legge seg om kvelden og kjenne at det er mye å være glad for. Det kan være stolthet over at dagen startet godt fordi du har fikset kveldsrutinene. Det kan være en opplevelse du har hatt eller en følelse. Kanskje har du fått ros i dag, eller gjort en oppgave du lenge har utsatt. Det er så mye å være glad for hvis vi tar oss til til å tenke over det. Skriv det ned i en notatbok, sett ord på det og sov godt.  

Hvordan skal du huske på å gjøre rutinene dine?

Det aller viktigste du kan gjøre er å plukke ut to eller tre oppgaver du har lyst til å gjøre og som du vet vil gjøre en forskjell på morgendagen. Skriv ned på en fin notatlapp at du skal legge ut klær for morgendagen. Legg den eller heng den på et sted du vil legge merke til den. Feks. på hodputen din, garderobeskapet ditt, på speilet på badet eller et annet synlig sted. 

Du kan også legge inn en alarm på mobilen din til et fast tidspunkt hver kveld, feks, med "husk å se over kalenderen for i morgen". Selv starter jeg alltid nedtelling på mobilen når jeg setter på vaskemaskin eller tørketrommel, da blir jeg minnet på å henge opp klær eller brette. Det kan også legges inn som fast alarm for å huske å gjøre dette hver kveld. Pass bare på at alarmen ikke ringer når du er på kino, kveldsmøte ol. 

Dette ble for mange oppgaver for meg.... 

Ja, dette er mange oppgaver dersom du aldri har hatt noen av disse som fast rutine noen gang. Dersom du skal klare å venne deg til nye rutiner må du begynne med noen få. Du skal derfor ikke starte med alt dette nå i kveld. I stedet skal du velge deg ut to eller tre av disse oppgavene og jobbe med disse denne måneden. Når du har klart å venne deg til disse, er du klar for å fylle på med noen flere rutiner. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Praktiske ryddetips og inspirasjon til et ryddig hjem 

Meld deg på nyhetsbrevet vårt og få de beste tipsene direkte i innboksen 

By signing up you agree to our terms