Skap gode rutiner i hverdagen – månedens tema

Skap gode rutiner i hverdagen - månedens tema

Skap gode rutiner i hverdagen og du kan pynte en ryddig stue med en vakker bukett hver helg. Jeg har bevisst valgt et bilde av en vakker blomsterbukett til dette temaet. Hvorfor? Jo, fordi mange av oss markerer helg og et rent hus med en vakker blomsterbukett på bordet. Den symboliserer renhet, fritid og noe vi vil feire og glede oss over. For mange er nettopp blomsterbuketten til helga et symbol på at vi skal ta litt velfortjent fri. Samtidig er den for noen en velfortjent "premie" etter en lang uke, i tillegg til at den er vakker pynt i stua.  

Hvordan lærer vi oss en vane/rutine

En vane eller rutine er noe du gjør nesten automatisk. Du bruker ikke lang tid på å komme i gang, fordi du vet hvorfor og hvordan du gjør det. 

Ta for eksempel tannpussing. Da du var liten ble du opplært til å pusse tennene. Du ble vist hvordan du skulle gjøre det og du ble fortalt hvorfor. Du jobbet nok med dette en stund, kanskje måtte noen minne deg på tannpussen, ja kanskje til og med mase på deg for at du skulle gjøre det. I dag vil jeg tro at selve tannpussen er noe du bare gjør. Det har blitt en vane for deg å pusse tennene. 

Bruk av tanntråd derimot, det er noe mange av oss bruker i dagene før et tannlegebesøk, og i dagene etterpå. Hvorfor, jo fordi vi vet at tannlegen kommer til å bemerke at vi ikke har brukt den godt nok. Tannlegens "pålegg" om å bruke tanntråd oftere følger med oss noen dager etter besøket, men stort sett ikke lenge nok til at det er blitt en vane eller rutine for oss. Dersom tannlegen hver uke hadde sendt oss en påminning og mast litt på oss, da hadde det vært enklere å venne seg til å bruke tanntråd daglig. 

Men hvordan kan vi bringe tannpuss over til husarbeid? Jo, det er ikke så vanskelig. Begynner du å øve på å rydde opp etter deg hver gang du har dratt noe utover, da blir dette en vane etterhvert. Det som gjør det vanskelig, er at mange av oss ikke er blitt oppdratt fra vi var små til å rydde opp etter oss. En annen årsak er at mange som faktisk har blitt oppdratt til dette, ikke klarer eller ønsker å ta det med seg videre. Kanskje ble husarbeid brukt som straff, og da kan det være veldig vanskelig å finne tilbake til gleden over å rydde i voksen alder.  

Mange av oss er nok rett og slett litt late, eller vi lider av utsettelsesyndromet. Det finnes alltid en unnskyldning for å utsette ting. Det finnes alltid en unnskyldning for å unngå å gjøre en ting. De eneste gangene mange av oss finner på en unnskyldning for å vaske eller rydde hus, er når vi leser til eksamen, eller er satt til å gjøre andre oppgaver som vi ikke klarer å fokusere på. Da blir plutselig husvasken et kjært avbrekk. Kjenner du deg igjen? Hvorfor skal det være så vanskelig for mange av oss å lære gode husarbeidsrutiner som faktisk gjør hverdagen enklere og bedre for oss? 

Du visste kanskje at det tar i gjennomsnitt 21 dager å implementere en vane/rutine? Det er forsket på temaet og avhengig av hvilken type vane det er snakk om tar det altså i gjennomsnitt 21 dager å venne seg til en ny rutine. Det betyr at noen vaner tar det selvsagt kortere tid å venne seg til, og andre lengre tid. Derfor skal vi nå begynne å jobbe med månedlig rutiner som hjelper deg fra kaos til orden i hverdagen.

Hvorfor er månedlige rutiner og vaner så viktig? 

Generelt er det viktig å innarbeide seg rutiner og vaner som gjør livet og hverdagen enklere. Når du skal lære deg en ny rutine er det viktig at du vet hvorfor du skal lære deg den og hvordan denne nye rutinen kan gjøre livet bedre for deg. Når du har et mål og en mening med det du gjør, da er det enklere å fokusere på denne oppgaven og jobbe med den til du nesten gjør det automatisk. Ettersom det tar nesten en måned å lære seg nye rutiner, fokuserer Rydd bort rotet på månedlige tema. 

Temaene vi fokuserer på hos oss, er satt opp med tanke på hvordan du skal lære deg å bruke rutiner og vaner for å nå målet ditt om et ryddig hjem og en ryddig kalender. Det er ikke tilfeldig hvilke temaer vi skal jobbe med. 

Hver måned skal vi fokusere på et tema som skal ta deg et steg nærmere målet og drømmen din. En måned tar det i gjennomsnitt å lære seg denne rutinen. Du er kanskje kjent med bruken av årshjul? Her hos Rydd bort rotet har vi et årshjul med tema. Hver måned har sitt eget tema, og etter et år er vi tilbake til samme tema og går i gang igjen. Selv om vi har hovedfokus på et nytt tema hver måned og det er et år igjen til neste gang, slipper vi ikke taket i det. Alle vanene skal vi nemlig trekke med oss inn i daglige og ukentlige rutiner. 

Om du skal fokusere på en eneste ting av det du lærer her hos oss, er det de månedlige vanene og rutinene. Lærer du deg disse, vil du oppleve at du ikke bare har skaffet deg et ryddigere hus, men også en bedre hverdag. 

Hvordan kan Rydd bort rotet hjelpe deg?

Hver måned fokuserer vi på et tema som er nøye plukket ut for å hjelpe deg til et ryddigere hus og en bedre hverdag. Hver uke får du tilgang til en ny artikkel med fokus på månedens tema med tips og inspirasjon slik at du motiveres til å fortsette. Ønsker du enda mer inspirasjon og motivasjon og tettere oppfølging av meg, vil du kunne ta del i utfordringene som vi setter i gang med i løpet av 2019. 

Her er Rydd bort rotets månedlige vaner og rutiner:

Januar: Planlegging og sette oss mål

 Februar: Rydd opp etter deg

 Mars: Prioriteringer

 April: Morgenrutiner

Mai: Rydde 15 minutter hver dag

Juni: Menyplanlegging

Juli: Fysisk aktivitet

 August: Gjør det nå - Ikke utsett    

September: Klesvask

Oktober: Rydde kjøkkenbenk og oppvask

November: Kveldsrutiner

Desember: Bruke kalenderen

Hvordan holde deg oppdatert

Du kan selv velge om du vil melde deg på nyhetsbrevet eller om du vil titte innom her hver uke. Fordelen med nyhetsbrevet er at det dukker opp i innboksen din uten at du trenger gjøre noe ekstra. Da vil du automatisk få en påminning om månedens tema, nye artikler som passer til temaet og en oversikt over ukens oppgaver. Det vil vanligvis bli en epost i uken, med en ekstra når vi starter med nytt månedens tema eller en ny utfordring. Jeg vil derfor anbefale deg at du melder deg på med en gang og gjør det til en vane og åpne alle epostene. Da er du godt i gang med å nå målet ditt. 

Orker du ikke disse nyhetsbrevene men har lyst til å være med å gjøre oppgavene og jobbe med rutinene? Da vil jeg anbefale deg at du setter på en alarm på mobilen din en gang i uken. Legg det til et tidspunkt der du vet du har tid til å sette deg ned og lese, samt ta i bruk det du blir inspirert av.